.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
درمان سرطان با راديودارو

دکتر محمد قنادي معاون سازمان انرژي اتمي با اشاره به اين نکته که بسياري از صنايع بدون ‌استفاده از انرژي هسته اي ديگر معنايي ندارد ، گفت: ما در روزهاي گذشته خبرهاي خوبي در خصوص توليد دو راديو دارو جهت درمان و کاهش درد بيماريهاي سرطاني داشته ايم.

به گزارش مهر ، معاون سازمان انرژي اتمي روز چهارشنبه در همايش ملي «موفقيت هسته اي ، ابعاد فرهنگي ، هويت ملي» در تالار ابن سينا دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي افزود: در مرکز کرج تحقيقات گسترده اي براي تحقيقات کشاورزي با کمک فناوري هسته اي براي بالا بردن کيفيت و کميت گندم و ديگر حبوبات در حال انجام است.

وي گفت: بزرگترين استفاده از انرژي هسته اي در پزشکي هسته اي است زيرا در تشخيص و درمان کليه بيماري هاي سرطاني به وسيله راديوايزوتوپ ها امکان پذير است.

قنادي با اشاره به تاريخ ورود انرژي اتمي به و تاثيرات آن در دنيا گفت: انرژي اتمي در سالهاي اول دهه 40 ميلادي با تعريف نابودي اجتماع شناسانده شد و از آن زمان يک توهمي از انرژي اتمي در دل همه وجود داشت. در اين ميان فناوري هسته اي رشد بي ‌نظير در ميان صنايع و فناوريها به ويژه در رابطه با توليد انرژي واستفاده در صنايع کشاورزي و پزشکي داشته و بايد توجه کرد که اين فناوري از فناوريهاي جديد و جوان است.

معاون سازمان انرژي اتمي گفت: توان صنعتي هر کشور به علم و فناوري آن بر مي‌گردد و فناوري هسته اي صنعتي است که کليه علوم وفنون به آن وابسته هستند وکشورهايي که در وادي نيروگاه هاي هسته اي گام برداشته ‌اند مي توان گفت که بدون استثنا در صنايع خود به پيشرفتهاي بسياري نايل آمده ‌اند که دليل آن اين است که وقتي کسي نيروگاه هسته اي مي سازد بايد به صورت اجبار از صنايع و متخصصين درجه يک استفاده کند و اين خود باعث رشد و شکوفايي در صنعت مي ‌شود.

وي يادآور شد: اهميت انرژي هسته اي در مقايسه با نيروگاه ‌ها و انرژي فسيلي تنها به خاطر محيط زيست نيست. از سوي ديگر ايمني انرژي هسته اي از نظر اقتصادي نيز قابل توجه است و در صنايع کشور شکوفايي بالاتري ايجاد مي کند و بي ‌نظير است. مي توان گفت پزشکي بدون ‌استفاده از انرژي هسته اي ديگر معنايي ندارد و پزشکي کاملاً وابسته به استفاده از راديو ايزوتوپها و فناوري هسته اي است.

معاون سازمان انرژي اتمي در خصوص بالا بردن کيفيت و کميت مواد غذايي به کمک فناوري هسته اي گفت: صنايع مختلفي از جمله صنايع نفت،‌ نيروگا‌هها و آب و ‌تجهيزات پزشکي از اين فناوري بهره مي برند.

قنادي با اشاره به يکي از موهبت هاي فناوري هسته اي، اظهار داشت: مغزهاي متفکر و توانمند درعرصه فناوري هسته اي حضور دارند که بايد در اين عرصه به آنها و توانمنديها، با هدايت هاي لازم و پشتيباني ‌هاي آن توجه خاصي کرد و اين امر قطعاً باعث شکوفايي اين صنعت مي شود.

وي با اشاره به ظهور نسل چهارم نيروگاه هاي هسته اي در دنيا گفت: اين نيروگاه ها براي بکارگيري فناوري هسته اي در توليد انرژي ايجاد شده و مي توان از انرژيهاي نو و توليد هيدروژن نيز از آنها استفاده کرد.

معاون سازمان انرژي اتمي به کاربردهاي فناوري هسته اي درصنايع پزشکي و غذايي اشاره کرد ويادآور شد: اکنون از عکسبر داري از يک دندان تا شناسايي و درمان خطرناکترين بيماريها از اين فناوري استفاده مي شود. در حال حاضر در 24 کشور دنيا 40 نوع مواد غذايي را براي بالا بردن کيفيت مواد غذايي و مدت نگهداري پرتو مي دهند.

وي با اشاره به اين موضوع که ايران در صنعت فناوري هسته اي در رده هاي بالايي در دنيا قرار دارد، گفت: در ماه هاي آينده خبرهاي خوبي در خصوص فناوري‌ هسته اي خواهيم داد. اين فناوري فقط توليد انرژي نيست بلکه ‌درصدي از اين فناوري مربوط به توليد انرژي است و در زندگي، صنعت، اجتماع و فرهنگ وسياست ما تاثيرگذار بوده است.هرکشور دارنده فناوري هسته اي قطعا يک کشور قدرتمند است، نه به واسطه‌ داشتن سلاح هسته اي بلکه به دليل داشتن يک تکنولوژي بسيار بالا.

قنادي به دليل اهميت فناوري هسته اي در توليد انرژي اشاره کرد و گفت: در نيروگاه هاي هسته اي ما نيازي به اعمال سوخت روزانه نداريم و اين در حالي است که هم اکنون با پيشرفتهاي موجود نيروگاه ها دو تا سه سال يک بار سوختگذاري مي شود. در شکافت يک هسته اورانيوم معادل 200 ميليون الکترون ولت انرژي ايجاد مي ‌شود و زماني که اين انرژي را با ديگر سوختها مقايسه مي کنيم مي بينيم که توليد اين انرژي بسيار بالا است به همين دليل فقط يکبار در سال سوختگذاري انجام مي ‌شود.

معاون سازمان انرژي اتمي رسيدن به چرخه هسته اي را فرآيندي پيچيده،‌ سنگين، سخت و با تکنولوژي بسيار بالا و مهم دانست و افزود: چرخه سوخت هسته اي از حلقه هاي متعددي تشکيل شده و هر کدام از اين حلقه ها اگر وجود نداشته باشد، اين چرخه ناقص خواهد بود. شناسايي و پتانسيل وجود اورانيوم در معادن روي زمين و زير زمين اهميت دارد. بيشترين مقدار اورانيوم در کشورهاي جنوب و شمال زمين وجود دارد. کشورهايي چون برزيل، کانادا، استراليا و روسيه و ما نيز يک سوم کشور را براي اين نوع معادن مورد بررسي قرار داد‌ه ايم.

وي گفت: پس از اکتشاف اورانيوم تبديل اورانيوم موجود در خاک وسنگ اهميت مي ‌بايد که اختصاصي‌ترين حالت براي استخراج آن از سنگ معدن حدود 200 PPM است. پس از استخراج اورانيوم، آن تبديل به شکل معروف کيک زرد ناخالص که مثل نفت خام است، مي شود. کيک زرد حاوي 75 تا 80 درصد اورانيوم است و مابقي فلزات و خاک و خاشاک است. هنگامي مي توان از اورانيوم به عنوان سوخت استفاده کرد که به خلوص 99/99 درصد و بيشتر برسد. اين در حالي است که سوختهاي فسيلي اين گونه نيست.

قنادي يادآور شد: پس از اين مرحله کيک زرد به گاز بسيار استراتژيک و ارزشمندي به نام هگزافلوريد، اورانيوم UF6 تبديل مي شود و نقطه عطف فناوري‌ هسته ما از احداث و ساخت کارخانه بزرگ UCF در اصفهان اين بود که کيک زرد را از يک قسمت بگيرد و پس از پروسه هاي متعدد به UF6 تبديل کند که همان خلوص 99/99 درصد را دارد.

معاون سازمان انرژي اتمي در ادامه با اشاره به مراحلي که بايد براي غني سازي انجام گيرد، گفت: ما در پروژه UCF اصفهان در سال 71 قراردادي با چيني ‌ها داشتيم که آنها هيچگاه آن را انجام ندادند و در نهايت در پايان سال 81 تصميم گرفته شد که اين پروژه راه اندازي شود و براي اين کار حدود 600 مهندس از دانشگاه ‌هاي مختلف گردهم آمدند و در اين پروژه به ما کمک کردند تا اين پروژه با تمام منابع و بدون هيچ گونه کمک خارجي به راه بيافتد، اگرچه نقشه هاي اوليه براي چيني ها بود.

وي گفت: زماني بود که ما حتي 10 گرم UF6 نداشتيم و مي ‌خواستيم ببينيم که اين ماده چه شکلي است ؛ اما اکنون ما بيش از 500 تن UF6 در UCF اصفهان داريم.

قنادي با اعلام اينکه ايران هفتمين کشور دنيا در پروژه UCF است ، گفت: ما در پروژه‌ غني سازي جزو 10 کشور اول دنيا هستيم و پس از غني سازي تبديل به UO2 و تبديل به دي ‌اکسيد اورانيوم غني شده و تبديل به ميله هاي سوخت در نهايت مجموعه هاي سوخت جهت استفاده در نيروگاه هاي هسته اي بايد در نظر گرفته شود.

وي با اشاره به اين نکته که درحال حاضر 16 درصد برق دنيا از نيروگاه هاي هسته اي تامين مي شود، گفت: حدود 438 رآکتور قدرت و 284 رآکتور تحقيقاتي براي توليد راديو ايزوتوپها در دنيا وجود دارد.

معاون سازمان انرژي اتمي با اشاره به استفاده از راديو ايزوتوپها براي تشخيص و درمان بعضي از بيماريها در دنيا گفت: ما به تازگي از دو سال گذشته در ايران در اين زمينه فعاليت خود را آغاز کرده ايم.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 2 seconds.